I How hard can it be? danser Yaniv Cohen og Asher Lev til Cohens dokumentarfilm Jerusalem, laget med håndholdt kamera. I filmen spør han Jerusalems innbyggere om hvorfor byen er viktig for dem. How hard can it be? går provokativt til verks med å bryte opp flere av vår tids mektigste symboler med en grunnleggende tro på at humor kan rive murer og blottstille det menneskelige og absurde i traumatiske hendelser.
Symboler går forut for menneskelig språkdannelse. De har blitt brukt til å gi oss en forståelse av hvem vi er og hvor vi hører til, og har blitt misbrukt fra første stund. De har blitt brukt til å starte kriger og skape fred, for å bygge og ødelegge. Symboler kan være komplekse, de utvikles over tid og kan uttrykke flere virkeligheter, på godt og vondt.
Som israelsk jøde i Norge har Cohen både et nært kjennskap og en tilskuerrolle til situasjonen i Midtøsten. Israel-Palestina konflikten og Den Arabiske Våren er konflikter som presenteres gjennom utstrakt bruk av symboler, generaliseringer av personlige opplevelser og til og med av romantiserende fortolkninger av det groteske. How hard can it be? er en kjærlighetserklæring til symbolenes by fremfor noen, og konfronterer dens virkelighet med en hard kritikk av religion, og taler for en omfattende multikulturalisme og anerkjennelse av den andre.
Konsept & Koreografi: Yaniv Cohen | Skapende utøvere: Asher Lev, Yaniv Cohen. | Kunstnerisk støtte: Andrea Spreafico | Lysdesign: Martin Flack | Lyddesign/mixing: Danni Tzchori | Kostymedesigner: Line S.Maher | Film cowboys i Jerusalem: Lena Khodoun | Film Jerusalem: Yaniv Cohen | Klipp video og scenografi: Yaniv Cohen | Co-produsert av BIT Teatergarasjen, Carte Blanche og Machol Shalem. Med støtte fra: Bergen kommune, Fond for Utøvende kunstnere, Norwegian embassy in Israel, Fond for lyd og bilde.
"parodiske vesterndansen, gjør fortellingen uhøytidlig og morsom" - Bergens tidende
"absoluut verdt å få meg seg!" - Teatliv
"Dermed vinner danserne publikums hjerter " - Scenekunst.no
"Vakker og gripende oppsetning" - different life magazine
Se også forestillingen 18. januar.