– Id heard great things about the Norwegian baroque violinist Bjarte Eike, skrev anmelderen I The Spectator I 2021. – You havent lived until youve heard a hall full of pinstriped QCs bellowing like dockers. 

Bjarte Eide startet Barokksolistene i 2005. I dag er 52-åringen en feiret musiker og orkesterleder over store deler av verden. Det skyldes ikke minst suksessen til «The Alehouse Sessions», som han først fikk ideen til rundt 2007. 

Kort fortalt tar dette konseptet utgangspunkt i en spesiell epoke i engelsk historie, da teatre og musikksteder ble stengt. Det førte til at musikerne måtte ta inn på vertshus og puber for å få spilt, sunget og danset. 

Eide og hans orkester har fremført dette materialet i en rekke varianter, til stor jubel i både Europa og USA. BBC bestilte en film om prosjektet, som også har resultert i to internasjonalt feirede CD-er: «The Alehouse Sessions» (2017) og «The Playhouse Sessions» (2022). 

– Jeg har bodd i Danmark de siste tyve årene, men jeg driver Barokksolistene som et norsk ensemble. Nå er vi akkurat på vei til legendariske Jazz Café i Camden, så det er stas å se hvordan denne musikken fortsetter å nå ut. Barokkmusikken har noe rebelsk og pønk-aktig ved seg, som passer meg veldig bra. 

– Ellers står også folkemusikken meg veldig nærme. Det er noe med de enkle, ærlige melodiene og dansene som går rett hjem hos meg. Jeg vokste opp på Gjøvik, der det var et aktivt musikkmiljø, både innenfor klassisk, folkemusikk og rock. 

– Jeg har ellers jobbet på Ole Bull-akademiet i Bergen. Der lærte jeg meg slåtter av Hans Brimi, og ble godt kjent med Nils Økland. Jeg spilte også sammen med Gunnar Stubseid, som akkurat gikk ut av tiden. 

Bjarte Eide har hatt mange musikalske samarbeidspartnere gjennom årene. En av dem er jazzmusikeren Jon Balke, som han har spilt sammen med i både Siwan og Magnetic North Orchestra. På konserten på Riksscenen i oktober remikser de barokk- og folkemusikk med egne komposisjoner og improvisasjoner. De har også med seg videokunstneren Tone Myskja. 

Her kaller vi oss EiBaMy. Jeg begynte i Magnetic North i 2003, og gjorde noen jammer med Jon som Festspillmusiker ved Festspillene i Bergen i 2008. Det er veldig artig at vi får leke oss med elektroakustisk musikk på Riksscenen. Tone er en fantastisk visuell kunstner, som underveis i forestillingen improviserer like mye som oss. 

– Det er min intensjon at Husvarm-konsertene skal være ganske forskjellige fra hverandre. Mange arrangører ønsker seg gjerne «Alehouse»-konseptet, så da foreslår jeg ofte at jeg kan gjøre noe annet i tillegg. Gjerne som en kontrast, med en annen type musikk i et kirkerom eller noe, slik at jeg ikke bare ender opp som en øldrikkende felespiller. Jeg interesserer meg tross alt for mye forskjellig. 

– Jeg synes ellers om at publikum tar del i konsertene, og skjønner at dette faktisk foregår her og nå. Jeg liker å operere med forskjellige kunstneriske rom, som jeg kan møblere litt forskjellig. Jeg vil ikke gjenta ting for mye, og tenker mye på rollene man kan innta som musiker på scenen. Det handler iblant om å bryte ned den fjerde veggen. 

Det er noe som forestillingen «The Dancers´ Brew» kanskje også vil gjøre. Her har Eide, Barokksolistene og folkedansekompaniet Mamelukk brygget sammen en helaften med drikkeviser og slåttestev. Dette er et samarbeid med Musikk i Innlandet, med verdenspremiere onsdag 23. oktober.

– Vi har gjort en forestilling med Mamelukk fra før. Det er dansere med en veldig god energi, så jeg gleder meg veldig til å utvikle ideene sammen med Silje Onstad Hålien nå i september. Jeg ser på Alehouse-prosjektet som et tre, som kan gro grener i litt forskjellige retninger. Jeg tror vi er på vei til noe veldig stilig her, med elementer av både dans og teater. 

Den tredje forestillingen har fått tittelen One Music, og spilles den siste onsdagen i oktober. Her møter Barokksolistene det slovakiske ensemblet Solamente Naturali. De spiller nybestilt musikk av Jon Balke, Michal Palko og Danile Matej, men også eldre toner fra Norden og Øst-Europa. 

– Miloš Valent er en nestor i slovensk musikkliv. Og en god venn av meg, som jeg har jobbet med i mer enn 30 år. Han har blant annet spesialisert seg på å grave seg gjennom gamle note-samlinger i Slovenia, inkludert sigøynermusikk og folkemusikk. 

– Så Miloš bringer det materialet med seg, mens jeg har funnet frem litt eldre danske og norske ting, slik som rammeslåtter. Så knar vi dette som et ensemble, og går inn og ut av forskjellige stilarter. Det blir også vist en veldig fin film i forkant av konserten, som blant annet portretterer oss som musikere. 

Her finner du informasjon og billetter til konsertene hos Riksscenen 

BJARTE EIKE: EIBAMY 
10. oktober 2024 kl 19.

THE DANCERS’ BREW
THE ALEHOUSE SESSIONS & MAMELUKK
23. oktober 2024 kl 19.

ONE MUSIC: BAROKKSOLISTENE OG SOLAMENTE NATURALI
30. oktober 2024 kl 20.